گوارش ایران

بهترین متخصص گوارش و کبد در بندرعباس + لیست 10 تایی

0

انواع مشکلات گوارشی در کودکان و درمان آنها

هرگاه کودکان دچار اختلالات گوارشی و ضعف در دستگاه گوارش شوند به علائمی چون سوزش سر دل، تهوع، استفراغ، اسهال، یبوست، تورم، خونریزی و از دست دادن اشتها مبتلا می‌شوند.

زمانی که مادران با دل درد کوکشان مواجه می‌شوند باید به نشانه‌هایی که همراه دارد توجه کنند. به عنوان مثال درد شکمی و تهوع بسیار آزار دهنده بوده اما کودک شما ممکن است در بیان علائم بیماری ناتوان باشد.

مشکلات گوارشی در کودکان می‌تواند از نوزادی تا دوره کودکی ظاهر شوند و شامل بیماری‌های مختلفی است. در این بخش می‌خواهیم برخی از مشکلات گوارشی شایع در کودکان را معرفی کنیم.

 کولیک نوزادی:

کولیک در نوزادان باعث پیچیدن نفخ معده در روده‌ها و باعث درد شکمی شدید و مداوم می‌شود. این اختلال معمولاً در سه ماهگی ایجاد می‌شود.

کولیت:

کولیت یک بیماری التهابی کولون یا روده بزرگ است و باعث  مشکلاتی مانند خونریزی و اسهال می‌شود. این بیماری مزمن بوده و برای درمان قطعی آن راهی جز برداشتن روده بزرگ وجود ندارد.

سلیاک:

این بیماری روده کوچک را تحت تاثیر قرار می‌دهد. کودک مبتلا به سلیاک باید از مواد غذایی حاوی گلوتن پرهیز کند. زیرا اگر موادی مانند انواع نان‌ها را مصرف کند توانایی جذب مواد غذایی را از دست می‌دهد و رشد او کاهش می‌یابد. مهمترین نکته در خصوص افراد مبتلا به سلیاک نخوردن مواد غذایی حاوی گلوتن است.

 استفراغ و اسهال:

اسهال و استفراغ در کودکان می‌تواند ناشی از عفونت‌ها، حساسیت‌ها، یا مسمومیت غذایی باشد. برای بهبودی این مشکل باید حتما به پزشک مراجعه شود زیرا ممکن است کودک دچار ضعف شدید بشود.

بیماری‌های مربوط به کیسه صفرا:

کیسه صفرا کودکان ممکن است دچار بیماری‌هایی نظیر سنگ کیسه صفرا، سنگ در مجاری کیسه و عفونت کیسه صفرا شود و برای بهبود آن حتما باید به پزشک متخصص گوارش مراجعه کنید.

بیماری مری

بیماری التهابی مری یا عفونت مری که در اثر رفلاکس ایجاد می‌شود و یا گاهی که به درمان بی‌توجهی می‌شود موجب عدم تحرک مری و تنگ شدن آن و در نتیجه سرطان مری شود.

اختلالات گوارشی عملکردی:

اختلالاتی مانند دیسپپسی (مشکلات در هضم) یا سندرم روده تحریک پذیر (IBS) که می‌تواند علائمی همچون درد شکمی و تغییر در عادات مدفوع ایجاد کند. از علائم این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: نفخ، گرفتگی، اسهال مزمن یا متناوب، یبوست مزمن یا متناوب، فوریت با دفع مدفوع، احساس ناقص دفع مدفوع، عبور مخاط در مدفوع

آلرژی غذایی:

واکنش غیرطبیعی به برخی از مواد غذایی است که بیشتر در کودکان زیر پنج سال دیده می‌شود.

سندرم روده کوتاه:

سندرم روده کوتاه یک مشکل مادرزادی بوده و هنگامی رخ می‌دهد که بدن مایعات و مواد مغذی کافی را جذب نکند. علت این بیماری آن است که بخشی از روده کوچک از بین رفته یا درست کار نمی‌کند.

پولیپ:

یک نوع بافت اضافه در لایه روده کوچک یا روده بزرگ و گاها معده، پولیپ نامیده میشود. این بافت ممکن است دو نوع خوش خیم و بدخیم باشد.

بیماری‌های کبدی:

بیماری‌های کبدی مانند: کرونیک کبد، هپاتیت، کبد چرب و زردی(یرقان) است. این بیماری‌ها بسیار حساس و خطرناک بوده و لازم است که فرد تحت نظر پزشک متخصص قرار بگیرد.

 انسداد معده یا روده:

این نوع اختلال مزمن  (CIP)  بسیار نادر بوده و باعث مشکلات عصبی روده یا ماهیچه‌ها می‌شود. در این بیماری حرکت مواد غذایی، مایعات و هوا از طریق معده و روده‌ها به سختی انجام می‌شود. با گذشت زمان کودکی که دچار انسداد روده شده سوءتغذیه می‌گیرد زیرا روده توانایی جذب مواد غذایی را ندارد.

اگر این علائم را در کودکان خود مشاهده کردید برای تشخیص دقیق و درمان مشکلات گوارشی، مشاوره با پزشک کودکان یا متخصص گوارشی ضروری است. همچنین، نقش والدین در تشخیص زودرس مشکلات، مراقبت از تغذیه سالم کودکان، و مشاوره با پزشک در صورت بروز علائم نگران‌ کننده بسیار حائز اهمیت است.

برای تشخیص و درمان بیماری‌های گوارشی کودکان ممکن است پزشک یک سری آزمایشات تشخیصی را که کمک می‌کنند تا روند درمان به خوبی طی شود را تجویز کند. این آزمایشات شامل: کولونوسکوپی، آندوسکوپی بالای دستگاه گوارش، آندوسکوپی کپسول، سونوگرافی، سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر، بیوپسی، آزمایش خون، سی تی اسکن و…

نکات مهم در خصوص کودکان مبتلا به بیماری‌های گوارشی

برای درمان مشکلات گوارشی کودکان، ابتدا باید علت آن را تشخیص داد. سعی کنید قبل از اینکه کودکتان دچار ضعف در دستگاه گوارش شود با رعایت یک سری اصول ساده از ابتلا به بیماری‌ها پیشگیری کنید. هر کدام از این دلایل می‌تواند تأثیر مستقیم یا غیر مستقیمی بر وضعیت گوارش داشته باشند و نیاز به ارزیابی دقیق و تشخیص توسط پزشک دارند. در این قسمت قصد داریم چند نکته کلی برای مراقبت از گوارش کودکان به شما توصیه کنیم:

تغییرات در رژیم غذایی

تغذیه مناسب با در نظر گرفتن نیازهای سنی کودک مهم است. این ممکن است شامل افزایش مصرف فیبر، محدود کردن مصرف مواد شیرین ‌کننده یا چربی و شکر، و اضافه کردن غذاهای سالم مانند سبزیجات و مواد حاوی پروتئین باشد. همچنین والدین باید غذا خوردن کودکان را کنترل کنند و مانع بیش از حد خوردن آن‌ها شوند.

ممنوعیت خوردن آب همراه با غذا

اغلب کودکان انتظار دارند زمانی که برای خوردن چیزی می‌نشینند فورا آب نیز بنوشند اما همین کار باعث می‌شود غذا به کندی هضم شود چون مایع گوارشی با خوردن آب رقیق می‌شود . بنابراین حدود ۱۵ دقیقه قبل از غذا و ۴۵_۳۰ دقیقه بعد از غذا به کودک خود آب ندهید.

مراقبت از آلرژی‌ها

اگر کودک به مواد خاصی آلرژی یا حساسیت داشته باشد باید از خوردن آن ها اجتناب شود.

مراقبت از سلامت معده

استفاده از مکمل‌های پروبیوتیک می‌تواند به تعادل باکتری‌های خوب معده و روده و در گوارش کمک کند.

کنترل مصرف داروها

اگر کودک دارو خاصی مصرف می‌کند، باید مطمئن شوید که داروها به درستی مصرف می‌شوند و در صورت بروز هرگونه عوارض جانبی با پزشک معالج مطرح شود.

ترتیب افزایش فعالیت جسمانی

فعالیت جسمانی می‌تواند به بهبود گوارش و عملکرد روده‌ها کمک کند. بنابراین حتما کودک خود را به ورزش کردن و جنب و جوش تشویق کنید.

مدیریت استرس

اگر کودکان شما تحت استرس و فشار روحی هستند باید به آن‌ها رسیدگی کنید زیرا بر گوارش آنان بسیار تأثیرگذار است. محیط‌ خانواده و اطراف او را سرشار از آرامش کنید.

  عفونت‌ها

کودکان ممکن است تحت عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی در سیستم گوارشی به التهاب‌ها و مشکلات  گوارشی مبتلا شوند.

  اختلالات سیستم ایمنی

برخی از کودکان به علت نقص سیستم ایمنی دارای مشکلات گوارشی هستند که باید به طور مداوم تحت نظر پزشک متخصص قرار بگیرند.

معرفی بهترین متخصص گوارش و کبد در بندرعباس

همه ما میدانیم که مشکلات گوارشی تا چه حد می‌توانند آزار دهنده باشند و گاهی لذت غذا خوردن را از ما بگیرند. اما کودکان به دلیل ضعیف‌تر بودن و آستانه تحمل پایین نیاز به مراقبت بیشتری دارند. شما می‌توانید از طریق لیست پزشکانی که در این بخش در اختیار شما قرار می‌دهیم فرزند خود را درمان کنید.

1.     دکتر هدا صفا ایسینی

دکتر ایسینی فوق تخصص گوارش و بهترین متخصص گوارش و کبد در بندرعباس است و مراجعان بسیاری را در خصوص مشکلات گوارشی درمان کرده است. میانگین زمان انتظار در مطب ایشان بسیار کوتاه بوده و باعث راحتی بیماران می‌شود. مشکلات معده، روده، کیسه صفرا و… را با انجام آزمایشات تشخیصی مثل آندوسکوپی، کولونوسکوپی معالجه می‌کند.

آدرس: بندرعباس، خیابان سید جمال ‌الدین اسد آبادی، شهید کازرونی، رحیل 1

شماره تلفن: 09113079064

2.     دکتر عبدالرسول توکلی گارماسه

دکتر توکلی فوق تخصص گوارش و بهترین متخصص گوارش و کبد در بندرعباس بوده و امکان دریافت نوبت حضوری و آنلاین را برای مراجعه کنندگان قرار داده است. بسیاری از بیماری‌های مری، معده، کبد، کیسه صفرا، روده توسط پزشک معاینه و درمان می‌شود. از خدمات ایشان می‌توان به عمل برداشتن پولیپ، زخم معده، هپاتیت، کبد چرب، سنگ کیسه صفرا، اسپاسم مری و… اشاره کرد.

آدرس: بندرعباس، بلوار جمهوری اسلامی مجتمع آموزشی درمانی اعظم (ص)، کلینیک تخصصی فوق تخصصی هرمز (بیمارستان شهید محمدی)

شماره تلفن:  ۲۱۲۵۰۱۵۰۳۳

3.     دکتر محمد بهارستان

دکتر محمد بهارستان به عنوان بهترین متخصص گوارش و کبد در بندرعباس شناخته میشود و بیمارن از ایشان رضایت بالایی دارند.

آدرس: بندرعباس، چهار راه فاطمیه، روبه روی شیرینکده، کوچه بینش 8، ساختمان پارسه، طبقه سوم

شماره تلفن: 07632252030

4.     دکتر محمد باقر میری

دکتر میری فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد بزرگسالان و متخصص بیماری‌های داخلی در شهر بندرعباس است.

آدرس: بندرعباس، چهارراه فاطمیه، بعد از آزمایشگاه سبحانی، بالای بانک کشاورزی، ساختمان هرمز، طبقه 2

شماره تلفن: 07632232033

5.    دکتر سید حمید موسوی

دکتر موسوی فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد بزرگسالان و متخصص داخلی است.

آدرس: بندرعباس، بلوار سید جمال الدین اسد آبادی ساختمان پزشکان البرز ط 2 واحد 1 شرقی

شماره تلفن: 0762239198

6.     دکتر هاجر اقبالی

دکتر اقبالی فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد بزرگسالان و متخصص داخلی است. این پزشک که بهترین متخصص گوارش و کبد در بندرعباس است، بیماری‌های کبد چرب، زخم معده، التهاب روده، سنگ کیسه صفرا، التهاب مری و مشکلات روده را درمان می‌کند.

آدرس: بندرعباس، خیابان شهید مرادی، پشت بانک سینا

شماره تلفن: 0762242125

7.    دکتر علی عسگری

دکتر عسگری فوق تخصص بیماری‌های گوارش کودکان است. برخورد خوب و مناسب پزشک و همچنین اخلاق حرفه‌ای پزشکی باعث آسودگی خاطر مراجعه کنندگان شده است.

آدرس: بندرعباس، نرسیده به چهار راه مرادی، روبروی داروخانه دکتر امیری زاده، ساختمان آرش، طبقه 4

شماره تلفن:  07632236494

8.     دکتر مجتبی خادمی بفرویی

دکتر خادمی فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان و متخصص داخلی است. ایشان با انجام آندوسکوپی و کولونوسکوپی می‌تواند بیماری‌های گوارشی را درمان کند.

آدرس: بندرعباس، خیابان سیدجمال الدین اسد آبادی، چهارراه مرادی، کوچه بانک پارسیان، ساختمان نگین، طبقه 5

شماره تلفن: 09381258758_ 07632248761

9.     دکتر اسحاق هرسیج ثانی

دکتر ثانی متخصص گوارش و کبد در شهر بندرعباس است.

آدرس: بندرعباس، سه راه پلنگ صورتی، بالای بانک صادرات، طبقه ۱

شماره تلفن: ۰۷۶۳۲۲۴۸۸۹۹

10.   دکتر داریوش ذاکر

فوق تخصص داخلی و بهترین متخصص گوارش و کبد در بندرعباس است. بیماری‌های دستگاه گوارش اعم از زخم معده، زخم اثنی‌عشر، التهاب مری، کولیت روده، سنگ کیسه صفرا، هپاتیت و… به دست توانمند دکتر ذاکر معالجه می‌شود.

آدرس: بندر عباس، چهارراه فاطمیه، کوچه درمانگاه سینا، ساختمان تندیس، طبقه ۴ ، واحد ۸

شماره تلفن: 07632237246

سخن پایانی

ما در این مقاله تلاش کردیم به شما کمک کنیم تا به راحتی با بیماری‌های گوارشی کودکان آشنا شوید و روند درمان را همراه با برترین پزشکان متخصص گوارش و کبد در شهر بندرعباس طی کنید.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *